Song

Wednesday, April 22, 2015

Ceritera UKCG

uwihhhhhh . Bismillahirahmannirahim . Assalammualaikum w.b.t ... Hii korang .UKCG is stand for UJIAN KELAYAKAN CALON GURU *untuk yang apply ipg ja* . lahhh hapedahhh c Nadia nie . ukcg berkurun sdh berlalu masih juga mau update pasal ukcg . hey hey hey korangg ... xbaik tau cakap mcm tu . Almaklumlah kalau di kg nie susah sikit pasal line nie . hurmm . sokaylahh kann . sharing is caring . tapi right after aku lepas ukcg hri tu aku mmg tumpahkan semua experience aku . walaupun masa tu aku rasa 80% aku failed ukf *ujian kecergasan fizikal* aku ja yg rasa 80% tu . mammi ngan bapa mmg konpiden tahap kawkaw engkauuu . tapi parents feeling always betul . tsk tsk tsk ... feeling sdih plak . wakaka . ignore kay -.-" .

Aku cakap punya cakap punya cakap kann . Aku ukcg haritu kat IPG KENT TUARAN SABAH. *IPG KENT lokasi lama* lokasi ni korang memang pilih masa apply hari tu tauu . alkisahnya , aku sama sama pulak dengan ex classmate aku masa d MRSM TMFS pulakk . which is HAZWANI .



after ukf . merah padam kay muka kami actually . HAHA 

Kami juga merupakan antara orang terawal bagi batch 1997 yg melalui ukcg tahun nie iaitu pada 30 March 2015. Dalam surat tawaran tu tertulis bahawa ujian bertulis akan start jam 8.00am . Jadi semua calon GURU haruslah datang 30 minit awal sebelum mula kay . bukan apa supaya perasaan gugup tu tdak lah ketara sgt n then kena baris juga untuk sahkan kehadiran . kami start 8.30am sebab barisan panjang sangat . korang jgn lupa bawa semua yg diminta kay seperti surat beranak, ic, dan ada tu nanti kena suruh print . PASTIKAN malam tu korang buat checklist . untuk ujian bertulis pulak bawa pensil 2B sahaja dan pemadam. silent phone kay. korang akan duduk ikut nombor yang telah disenaraikan aku nombor 83 , ada 100 lebih calon haritu untuk hari pertama. lepastu ada brief sikit ttg ujian bertulis tu .

Jangan risaulah soalan tu TIPS kakak aku bagi la kan 'JUST IMAGINE YANG KAU ORANG PALING BAIK DALAM DUNIA NIE' means jawapan korang mestilah jawapan orang baik . soalan objektif je kott . haha . INSAK namanya . klu kamu mau boleh ja pegi kedai buka cari buku INSAK ada tuee . and then pengawas ujian tu akan bagi kertas OMR *macam SPM* wakaka . TIPS lagi TULIS NAMA GUNA PENSIL JA TAU . jangan memandai mau guna pen sebab once kamu tulis guna pen memang sia sia minyak kereta bapa korang guna untuk hantar korang kat situ sebab kertas tu akan direjek awal awal. masa kami tu ada yang guna pen jadi pengawas bagi chance balik bagi guna OMR baru. INGAT KAYY . lpastu dapat kertas soalan xbleh buka lagi kertas soalan tu xbleh conteng tau . sebab xbleh bawa kluar dewan tu .

Ujian bertulis tu ada dua BAHAGIAN *jawab dalam masa 45 minit untuk 195 soalan* . WHICH IS BAHAGIAN A ada 135 soalan *masa dicadangkan adalah 30 minit* TIPS : apa jawapan first yang terlintas d fikiran anda terus tandakan dalam OMR .

Contoh SOALAN : Anda sedang berada di pejabat pos dan tengah berbaris menunggu giliran tiba tiba muncul seseorang dari belakang dan memotong barisan di hadapan. apakah tindakan anda?
A. Menegur orang itu dan menyuruhnya berbaris mengikut barisan
B. Membiarkan sahaja orang itu
*bahagian A memang ada dua pilihan jawapan ja. mostly pilihan jawapan adalah wajar atau tidak wajar*

BAHAGIAN B : ada 60 soalan . *jawab dalam masa 15 minit*
ruangan jawapan bagi bahagian B berada di belakang kertas OMR. Bahagian A di hadapan.
pilihan jawapan adalah tetap iaitu 1.Tidak benar sama sekali 2.Tidak benar 3.Benar 4.Sangat benar

Contoh SOALAN : Anda suka bersendirian?
pilihan jawapan seperti di atas.

 PAKAIAN pulakk ,

GIRLS baju : tshirt GELAP (long sleeve) . seluar : seluar sukan GELAP . tudung : GELAP . kasut : KASUT SUKAN.

BOYS , baju : tshirt berkolar PUTIH . seluar : seluar sukan GELAP . kasut : kasut SUKAN.

*PAKAIAN NIE MEMANG DARI RUMAH TAU PAKAI TSHIRT. TIDAK PERLU PAKAIAN FORMAL UNTUK UKCG. masa kami ukcg tu ada yang pakai baju kurung tidak perlu kayy. sebab memang akan tukar juga untuk ukf *ujian kecergasan fizikal* .

lepastu kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan iaitu satu grup 20 orang. Aku ngan HAZWANI satu grup iaitu grup 5 . jadi masa tu baru jam 9.30 . so boleh la kami balik rumah sebab ukf akan bermula pada pukul 2.30 petang. sebelum tu JANGAN LUPA CHECKLIST NAMA UNTUK MENGETAHUI KUMPULAN DAN MASA UKF ADA BEBERAPA IPG YANG SAYA TAHU DARI RAKAN dorang kasi awal masa ukf . so BE ALERT dengan perubahan semasa.

okay untuk part saya rasa paling susah iaitu UKF. datang 30 minit awal juga . mula mula tu sahkan kehadiran . lepastu masuk dewan . *certain ipg buat d padang* ada lecturer and beberapa fasi dalam dewan tu . first kami warming up with lecturer yang garang gila. and then 20 org tu pecah kepada beberapa grup which is satu grup 5 orang.

ADA LIMA STESEN
1. SIT UP BERVARIASI (20%)
    bangun dan
   -TANGAN MESTI CAPAI LUTUT
   -SIKU CAPAI LUTU
   -TANGAN BERSILANG DI DADA
   -TANGAN ATAS KEPALA
   -TANGAN BERSILANG DI BELAKANG KEPALA*yang ni aku failed dan tahap konpiden aku jatuh hingga 0% . sebab abg fasi tu segak sgt tu yg aku malu malu tu . hahaha . dan ni yang aku rasa aku takkan pass untuk dtg iv tapi alhamdulillah dapat juga*
*setiap variasi ada dua percubaan*


2. LOMPAT KUADRAN(15%)
akan ada garisan berbentuk tambah dan ada 4 box dan dinomborkan 1 2 3 4 ... setiap calon ada masa 10 saat untuk melompat . lompat ikut nombor yaa 1 2 3 4 .kalau lompat xikut urutan adalah SALAH dan terpijak garisan tambah pun xdikira markah. TIPS: hentak kaki di hujung kaki kay supaya cepat.


macam ni lah



3. KILAS SISI (15%)
kita dalam keadaan berdiri tegak dibelakang ada dinding dan ada bentuk segiempat di belakang paras bahu. kaki dibuka sebesar panjang bahu ke bahu and then tunduk tangan cecah lantai dan kilas sebelah kanan (1mark) and then tunduk pegang lantai dan kilas kiri(1mark)  untuk GIRLS full mark kalau xsilap 47 BOYS buat 50 baru full mark dalam masa 1 minit .


from enche gugel


4. BMI *Body Mass Index* (20%)
Kalau dapat bmi normal memang full mark lahh . Cek BMI di sini .


5. Bleep Test (30%)
part ni lah . teruk sikit. ada juga yang semput sampai mau pengsan sini ni. cuba tengok contoh sini.
akan ada kon dalam jarak 20meter. TIPS : ada 11 level kalau tak silap setiap level kena ulang alik sebanyak 8 kali rasanya. TIPS level 1 tdak paayah lari laju pelan pelan ja sebab level seterusnya akan makin laju tauu. kalau girls kalau boleh bertahan sampai level 3 okay . tapi ada ja kawan aku sampai level 1 pun still dapat lepas smpai iv juga. yang penting buat sampai yang termampu. sebelum datang UKCG try buat di rumah.


semua grup BLEEP TEST ni memang yang stesen last mau pegi . so memang after penat face 4 stesen tu baru bleep test energy pun kureng dah. NASIHAT akak kat adik adik yang sedang baca ni right after korang tau nama korang tersenarai dalam UKCG tu terus pakai sport shoes warming up dan bersenam. bukan apa supaya stamina boleh up sikit nanti. kang menyesal pulak kan . AKAK nie memang serious talk ada buat lari lari kecil kecilan . ALLAH akan bantu hambanya yang berusaha. :)

ALL THE BEST KORANG! Kalau mau tanya apa apa kan just drop a comment or pm FB or whatever la. okayyy! Chaiyok. bagi akak kan memang tough gila lah testnyaa nie .

p/s: 29 march tu aku eksiden ada dalam entry sebelum ni lah . dengan kepala benjol datang juga ke UKCG nie. InsyaAllah 28 April ni tersenarai pulak untuk Stage 2 walk in interview. Doakan tauuu . babaiiii . KALAU ADA AYAT TAK KENA KA APA KA JUST KOMEN TAU. SAYA TERIMA SEADANYA DAN AKAN PERBETULKAN :)




2 comments:

  1. nadia jugak laa. bole suda ni nadd. ahaha

    ReplyDelete
  2. huhuhu..mmng tngah nebes tahap dewa ni ..thanks info nya ya kakk..really2 helpfull..

    ReplyDelete